tirsdag 12. januar 2010

Nytt år - nye muligheter!


Så er vi godt i gang med 2010. Og jeg er godt i gang med Min kamp av Karl Ove Knausgård, som kommer i 6 bind. Bøkene til Knausgård har fått en del omtale. Mest ros, men det har også blitt påpekt at en del personer blir utlevert uten at de kan ta til motmæle. Knausgård skriver om sitt eget liv, vi blir dratt inn i de minste detaljer, men får også servert de vidløftigste teorier. Han nevner Dag Solstads bøker, og han meiner Solstad skriver med "nyalderdommelig eleganse". Det synes jeg også er en treffende beskrivelse av Knausgårds språk: til tider bruker han litt kronglete setninger, litt gammeldagse ord og vendinger, men i dette tilfellet synes jeg det passer godt.

Det er venteliste på Min kamp, men det er bare å reservere, så kommer de etter hvert. Biblioteket har mange andre gode bøker også, og så vil jeg gjerne tipse om nettstedet bokelskere.no. Her er det lett å hente inspirasjon når du ser etter spennende lesestoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar